Deja Vu
Pre-productie
Visuele stijl
Bij Déjà Vu komen twee elementen cinematografisch centraal te staan. Allereerst een stilistische onderscheiding tussen de tijdlijn van Eefje en de tijdlijn van Stefan en als tweede staat contrast centraal.
Compositie
Voor Stefan is de buitenwereld een overweldigende omgeving om in te stappen. Hier willen we de compositie voor gebruiken om dat te visualiseren, door het eerste deel van zijn reis in extreme wijdshots met veel headroom te laten zien.
Daarnaast willen we tijdens Stefans reis bewegende schilderijen maken. De exacte executie hiervan zal afhangen van verdere beeldexperimenten en de referenties die we hiervoor gaan gebruiken, denk aan schilders als Jheronimus Bosch of Francisco Goya.
Licht
De belichting gaat de sfeer binnen voor de diverse scenario’s bepalen, waarin het een afwisseling wordt van licht bouwen en licht controleren. Hierin zijn we dus ook deels afhankelijk van de elementen. Het licht zal natuurlijk gemotiveerd zijn, voornamelijk door vuur, zon- en maanlicht. Merendeel van de film speelt zich in donkere woningen en ’s nachts af, waardoor de belichting in grote lijnen low key zal worden. Hier gaan we op inspelen door schaduwen te gebruiken om informatie te verhullen of onthullen.
Bij de interieurs zullen we ons leiden door het licht wat Stefan tot zijn beschikking zou hebben. Hierin wordt het de uitdaging om de kaarsen of olielampen op een natuurlijke manier te versterken. Hierin zal er amper tot geen maanlicht te zien zijn, enkel bij Stefans bed.
Doordat we de kaarsverlichting gaan inzetten als motivatie, zullen er veel en donkere schaduwen vallen. Dit zal ook een bepalende factor worden in de definitieve kleurkeuze, aangezien Stefan buiten met een lantaarn gaat lopen.
Beweging
De camerabewegingen zullen Stefans staat van controle representeren. In zijn huis is hij maar al te bekend, hij weet waar alles ligt, hoe alles klinkt en wat zich in de donkere hoeken afspeelt. Hier zullen de shots dan ook langer duren, met rustige bewegingen of statische shots. Naarmate hij die onbekende wereld ontdekt en in onbekend terrein tast, verliest hij ook de controle aan de pezige man. De shots zullen bewegelijker en sneller worden, waar bijvoorbeeld gebruik gaan maken van een steadicam om deze bewegelijkheid op een niet afleidende manier vorm te geven. Zo wil Tijn de camera nooit handheld hebben, tenzij dit niet anders mogelijk is.
Kleur
Het grootste verschil tussen beide tijdlijnen zal kleurgebruik zijn. Waar Eefje altijd in kleur zal blijven, volgen we Stefan in zijn mentale en fysieke aftakeling. Geïnspireerd door Stalker (Tarkovsky, 1979) en The Lighthouse (Eggers, The Lighthouse, 2019) gaan we een verloop van kleur naar orthochromatisch monochroom inzetten. Op deze manier krijg je: kleur – getint monochroom – monochroom – orthochromatisch monochroom. Orthochromatisch monochroom is een techniek die infrarood in het traditionele filmnegatief weg laat. Hij ziet het niet. Dit zorgt ervoor dat bijvoorbeeld huid tinten veel donkerder uitvallen en naar mijn eigen onderzoek ook huidimperfecties als vlekjes duidelijker naar voren komen. Hiermee breken we dus als het ware het traditionele monochroom af, evenals Stefan verder en verder in zijn reis komt.
Lenzen
Om te beginnen met de brandpuntsafstanden, waarin een verandering van lange lenzen naar wijde lenzen zal komen. Dit heeft een inhoudelijke en een praktische reden, allereerst gaat er letterlijk een hele wereld voor Stefan open nadat hij zijn routine en vertrouwde omgeving uitstapt. Binnen deze nieuwe omgeving moet hij opnieuw vertrouwen opbouwen. Dan het praktische, want met wijde lenzen zit je fysiek met de lens ook dichter op het karakter. Je zit dan als kijker met je neus op zijn expressie en emotie.
Voor de tijdlijn van Stefan zoeken we imperfecties richting de randen in de vorm van onscherpte en een vervormde bokeh. Voor de tijdlijn van Eefje gaan we juist zoeken naar lenzen met weinig tot geen imperfecties. Hoewel het een subtiel effect zal hebben, zal het vertekenen van het beeld bijdragen aan het visualiseren van Stefans interne wereld. Deze vertekeningen zullen in combinatie met de andere visuele elementen zorgen voor een vervreemding van de wereld.
Het diafragma zal de kennis van beide karakters weergeven. Als alwetende verteller, blijft Eefje gedurende de hele film in een diepe focus. Stefans thuis zal om die reden ook een diepe focus behouden, zo leert de kijker zijn vertrouwde plek kennen zoals Stefan die ook kent. Hij weet waar ieder bord ligt, iedere envelop en elk detail van zijn geweer. Wanneer hij vervolgens de onbekende wereld instapt, zal er ook een nauwe focus volgen. De kijker ziet enkel wat hij ziet.
Decoupage
De decoupage van de film zal zich gelijkmatig ontwikkelen aan de camerabewegingen, waarin de controle die Stefan heeft binnen situaties bepalend is voor de shotlengte. Zo zal zijn huis in lange, gecontroleerde shots zijn, gefocust op de details die er binnen zijn leefomgeving zijn. Later, wanneer hij de wijde wereld intrekt, zullen de shots wijder worden. Samen met Stefan neem je zodoende de wereld in je op in een poging hem eigen te maken. Richting het einde van de film gaat het tempo omhoog en zullen we ook steeds dichter en dichter met de camera op Stefan zitten.
Beeldverhouding
De beeldverhouding van de film zal een subtiele onderscheiding maken tussen de twee tijdlijnen. De beoogde verhoudingen zijn dan ook 1.66:1 en 1.85:1/2:1, beide in vergelijking tot het standaard tv-formaat van 1.78:1 nét iets smaller en nét iets breder. Aangezien het contrasterende kleurgebruik tussen de twee tijdlijnen gedurende de film steeds extremer en zichtbaarder zal worden, hebben we ervoor gekozen om dit een subtiel detail te laten. Welke van de twee beeldverhoudingen iedere tijdlijn krijgt is nog nader te bepalen, voor nu richten we op 1.66:1 voor Eefje, om het beklemmende binnen haar rouwproces te representeren, en 1.85:1 /2:1 voor Stefan, om de grootte van de nieuw wereld waarin hij stapt te representeren.
Camera
Naast de genoemde twee elementen, wordt het opwekken van een ruimtelijk gevoel een belangrijk element binnen de compositie. Om dat zo goed mogelijk te kunnen bereiken gaan we een camera gebruiken met een full frame of groter formaat sensor.
Daarnaast gaat een groot deel van de film zich in het donker of ’s nachts afspelen, in het ideale scenario ook hoofdzakelijk belicht door kaarslicht, vuur of olielampen. Het wordt dus belangrijk om een camera te vinden die hoge dynamisch bereik heeft, om details aan zowel de lichte als de donkere kant te behouden en in donkere scenario’s niet onnodig veel ruis heeft.
Filmanalyses
Decoupage
Notities / doodles
Storyboard
Alleen het begin, gedurende het proces zijn we aan de slag gegaan met de storyboarddagen en hebben we die uiteindelijk gebruikt voor de op set storyboard.
Plattegronden
Referenties
Films
- The Tragedy of Macbeth
- The Green Knight
- Dreams
- The Pale Blue Eye
- The Substance
- The Cabinet of Dr. Calligari
- Hereditary
- Stalker
- High Life
- Blade Runner 2049
- Pan's Labyrinth
- Antichrist
- EO
- The Lighthouse
- The Zone of Interest
Kunst
- Francisco Goya, Saturno devorando a su hijo 1820-1823
- Michelangelo, De schepping van adam 1511
- Hieronymus Bosch, De tuin der lusten 1480-1490
Muziek
- The Smile, Friend of a friend 2024
- Queens of the stone age, I appear missing 2013
Beeldexperimenten
16/12/2024
Sensorformaat 01
Oriënterend beeldexperiment naar het verschil tussen een Super 35 sensor en full frame sensor. Met kleine S35 lenstest op full frame.
Binnen Déjà Vu uiteindelijk een belangrijk experiment in verband met de nadruk op het grootse en ruimtelijke van Stefans wereld.
Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.
17/12/2024
Bos 01
Met het oog op het project Deja Vu en Op de Grens van Niets naar het bos gegaan, om te experimenteren met een vluchtscene, gekleurde mist en een eerste gradingversie.
Voor de gekleurde mist is in het eerste deel een gel gebruikt voor de lens, het tweede deel digitaal. Verder gezocht naar de sfeer van het grauwe bos, de impact die het groen bruine van het bos heeft op de kleding en een ruwe test voor een vluchtscene waarin het samenspel tussen chaos en rust voorop staat.
Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.
04/01/2025
Rode Gang 01
De rood verlichte gang voor Deja Vu getest, licht van onderen. Lichtbronnen moeten verder uit elkaar staan om een dieper contrast in de ruimte te krijgen.
Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.
06/01/2025
Zwart Wit 01
Kort experiment wat betreft de impact van kleurgels op zwart wit, samen met een verder onderzoek naar verschillende grading methodes binnen zwart-wit, Orthochromatic (afhouden van ultraviolet) en Panchromatic (afhouden van infrarood).
Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.
11/01/2025
Kleurovergang 01
Beoogde kleur-monochroom overgang in Deja Vu getest. Daarnaast ontwikkeling van lange - wijde lenzen getest.
Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.
11/01/2025
Storyboard V1
Crowdfundingvideo Deja Vu
13/01/2025
Storyboard V2
Crowdfundingvideo Deja Vu
16/01/2025
Crowdfundingvideo Deja Vu
Crowdfundingvideo die we hebben gedraaid voor Deja Vu. De nadruk die het maanlicht krijgt binnen de huiskamersfeer vind ik te intens, dit is een element wat ik met de uiteindelijke look sterk wil verminderen.
Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.
23/01/2025
Colourgrading Deja Vu experiment
Aan de hand van overleg over het kleurenpalet en recente technische nieuwe kennis een aantal verschillende looks uitgeprobeerd met de crowdfundingbeelden.
Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.
27/01/2025
Lenzentest 01
Voor de tijdlijn van Eefje in Déjà Vu onderzoek gedaan naar de visuele kenmerken van de Carl Zeiss Distagon lenzen en Leica R lenzen. We zijn op zoek naar de minste imperfecties waarin ik denk dat de kleurrijke flare karakteristieken die de Leica heeft toepassender is bij de kleurrijkere wereld van Eefje. Hierin nemen we de imperfecties binnen de vervormingen van de Bokeh voor lief.
Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.
28/01/2025
Lenzentest 02
Kort onderzoek naar de bokeh karakteristieken van de Helios 44-2 en 40-2 in combinatie met de open diafragma zoals de lenzen gebruikt zullen worden binnen de reis. Hierin willen we voorkomen dat de lenzen teveel visuele aandacht gaan eisen.
Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.
02/02/2025
Beeldexperiment Cosmos 01
Voor de beginsequentie in Deja Vu zijn we op zoek naar het ontstaan van een kleurrijke cosmos, waar ik samen met Anouk aan de hand van verschillende YouTube video's zijn gaan experimenteren met verschillende technieken om dit te behalen.
Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.
03/02/2025
Beeldexperiment Cosmos 02
Aan de hand van het vorige experiment en nieuwe bronnen verder onderzoek, waaruit het resultaat ook aanzienlijk beter is geworden. Nog niet volledig bruikbaar voor het eindproduct maar al wel een hele goede stap de goede richting in.
Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.
12/02/2025
Storyboarddag Déjà Vu 01
Aan de hand van de decoupage en het begin van het storyboard samen met Tijn gekeken naar de interieurshots, aan de hand van deze bevindingen wordt de decoupage aangepast tot een definitieve.
Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.
16/02/2025
Beeldexperiment 180 Kerker
Adhv de storyboarddag technisch onderzoek naar het uitvoeren van SC27SH01, de 180 graden draai vanaf de trap eindigend op Stefan. Hierin gekeken naar de gimbal als alternatieve optie mocht een steadycam zulke beweging niet kunnen maken.
Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.
20/02/2025
Recce Déjà Vu
Afgelopen 3 dagen met alle heads op locatiebezoek gegaan in Fillièvres en omstreken, waar we verschillende locaties hebben gevonden en naar de interieurindeling hebben gekeken voor de draaidagen. Dit zijn alle onbewerkte beelden.
Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.
26/02/2025
Storyboarddag Déjà Vu 02
Vandaag alle exterieur momenten op een paar na met Tijn uitgeprobeerd en vastgelegd. Hier zijn we bijvoorbeeld ook gaan kijken naar een alternatieve manier om de man met de gitaar vast te kunnen leggen, aangezien de gekozen acteur toondoof is.
Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.
10/03/2025
Lichttest
Samen met de gaffer Daisy Stout samen gaan experimenteren met verschillende looks, gels en lichtkwaliteiten. Hierin zijn we uitgekomen op een steel green gel voor het maanlicht en een verloop van maan - kaar - schaduw voor de avond en nachtfragmenten.
Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.
11/03/2025
Witte kaarsen
Voor het effect van de kerker gaan kijken naar de kleurtemperatuur benodigd om de witte kaarsen in de kerker te kunnen krijgen.
Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.
Productie
Reflectie
Waarom u op ons kunt rekenen? Omdat ons bedrijf veel meer is dan alleen een bedrijf. Elk teamlid voegt iets bijzonders aan ons team toe, maar we hebben onze waarden met elkaar gemeen.
Groeimomenten:
Verbeterpunten:
Verassingen:
Dailies
Draaidag 01/05
Draaidag 02/05
Draaidag 03/05
Draaidag 04/05
Draaidag 05/05
Post-productie
2025-04-08