Deja Vu

Pre-productie

Visuele stijl

Bij Déjà Vu komen twee elementen cinematografisch centraal te staan. Allereerst een stilistische onderscheiding tussen de tijdlijn van Eefje en de tijdlijn van Stefan en als tweede staat contrast centraal.

Compositie

Voor Stefan is de buitenwereld een overweldigende omgeving om in te stappen. Hier willen we de compositie voor gebruiken om dat te visualiseren, door het eerste deel van zijn reis in extreme wijdshots met veel headroom te laten zien. 


Daarnaast willen we tijdens Stefans reis bewegende schilderijen maken. De exacte executie hiervan zal afhangen van verdere beeldexperimenten en de referenties die we hiervoor gaan gebruiken, denk aan schilders als Jheronimus Bosch of Francisco Goya. 

Licht

De belichting gaat de sfeer binnen voor de diverse scenario’s bepalen, waarin het een afwisseling wordt van licht bouwen en licht controleren. Hierin zijn we dus ook deels afhankelijk van de elementen. Het licht zal natuurlijk gemotiveerd zijn, voornamelijk door vuur, zon- en maanlicht. Merendeel van de film speelt zich in donkere woningen en ’s nachts af, waardoor de belichting in grote lijnen low key zal worden. Hier gaan we op inspelen door schaduwen te gebruiken om informatie te verhullen of onthullen. 

Bij de interieurs zullen we ons leiden door het licht wat Stefan tot zijn beschikking zou hebben. Hierin wordt het de uitdaging om de kaarsen of olielampen op een natuurlijke manier te versterken. Hierin zal er amper tot geen maanlicht te zien zijn, enkel bij Stefans bed.  


Doordat we de kaarsverlichting gaan inzetten als motivatie, zullen er veel en donkere schaduwen vallen. Dit zal ook een bepalende factor worden in de definitieve kleurkeuze, aangezien Stefan buiten met een lantaarn gaat lopen. 

Beweging

De camerabewegingen zullen Stefans staat van controle representeren. In zijn huis is hij maar al te bekend, hij weet waar alles ligt, hoe alles klinkt en wat zich in de donkere hoeken afspeelt. Hier zullen de shots dan ook langer duren, met rustige bewegingen of statische shots. Naarmate hij die onbekende wereld ontdekt en in onbekend terrein tast, verliest hij ook de controle aan de pezige man. De shots zullen bewegelijker en sneller worden, waar bijvoorbeeld gebruik gaan maken van een steadicam om deze bewegelijkheid op een niet afleidende manier vorm te geven. Zo wil Tijn de camera nooit handheld hebben, tenzij dit niet anders mogelijk is. 

Kleur

Het grootste verschil tussen beide tijdlijnen zal kleurgebruik zijn. Waar Eefje altijd in kleur zal blijven, volgen we Stefan in zijn mentale en fysieke aftakeling. Geïnspireerd door Stalker (Tarkovsky, 1979) en The Lighthouse (Eggers, The Lighthouse, 2019) gaan we een verloop van kleur naar orthochromatisch monochroom inzetten. Op deze manier krijg je: kleur – getint monochroom – monochroom – orthochromatisch monochroom. Orthochromatisch monochroom is een techniek die infrarood in het traditionele filmnegatief weg laat. Hij ziet het niet. Dit zorgt ervoor dat bijvoorbeeld huid tinten veel donkerder uitvallen en naar mijn eigen onderzoek ook huidimperfecties als vlekjes duidelijker naar voren komen. Hiermee breken we dus als het ware het traditionele monochroom af, evenals Stefan verder en verder in zijn reis komt.

Lenzen

Om te beginnen met de brandpuntsafstanden, waarin een verandering van lange lenzen naar wijde lenzen zal komen. Dit heeft een inhoudelijke en een praktische reden, allereerst gaat er letterlijk een hele wereld voor Stefan open nadat hij zijn routine en vertrouwde omgeving uitstapt. Binnen deze nieuwe omgeving moet hij opnieuw vertrouwen opbouwen. Dan het praktische, want met wijde lenzen zit je fysiek met de lens ook dichter op het karakter. Je zit dan als kijker met je neus op zijn expressie en emotie.

Voor de tijdlijn van Stefan zoeken we imperfecties richting de randen in de vorm van onscherpte en een vervormde bokeh. Voor de tijdlijn van Eefje gaan we juist zoeken naar lenzen met weinig tot geen imperfecties. Hoewel het een subtiel effect zal hebben, zal het vertekenen van het beeld bijdragen aan het visualiseren van Stefans interne wereld. Deze vertekeningen zullen in combinatie met de andere visuele elementen zorgen voor een vervreemding van de wereld. 


Het diafragma zal de kennis van beide karakters weergeven. Als alwetende verteller, blijft Eefje gedurende de hele film in een diepe focus. Stefans thuis zal om die reden ook een diepe focus behouden, zo leert de kijker zijn vertrouwde plek kennen zoals Stefan die ook kent. Hij weet waar ieder bord ligt, iedere envelop en elk detail van zijn geweer. Wanneer hij vervolgens de onbekende wereld instapt, zal er ook een nauwe focus volgen. De kijker ziet enkel wat hij ziet. 

Decoupage

De decoupage van de film zal zich gelijkmatig ontwikkelen aan de camerabewegingen, waarin de controle die Stefan heeft binnen situaties bepalend is voor de shotlengte. Zo zal zijn huis in lange, gecontroleerde shots zijn, gefocust op de details die er binnen zijn leefomgeving zijn. Later, wanneer hij de wijde wereld intrekt, zullen de shots wijder worden. Samen met Stefan neem je zodoende de wereld in je op in een poging hem eigen te maken. Richting het einde van de film gaat het tempo omhoog en zullen we ook steeds dichter en dichter met de camera op Stefan zitten.

Beeldverhouding

De beeldverhouding van de film zal een subtiele onderscheiding maken tussen de twee tijdlijnen. De beoogde verhoudingen zijn dan ook 1.66:1 en 1.85:1/2:1, beide in vergelijking tot het standaard tv-formaat van 1.78:1 nét iets smaller en nét iets breder. Aangezien het contrasterende kleurgebruik tussen de twee tijdlijnen gedurende de film steeds extremer en zichtbaarder zal worden, hebben we ervoor gekozen om dit een subtiel detail te laten. Welke van de twee beeldverhoudingen iedere tijdlijn krijgt is nog nader te bepalen, voor nu richten we op 1.66:1 voor Eefje, om het beklemmende binnen haar rouwproces te representeren, en      1.85:1 /2:1 voor Stefan, om de grootte van de nieuw wereld waarin hij stapt te representeren.

Camera

Naast de genoemde twee elementen, wordt het opwekken van een ruimtelijk gevoel een belangrijk element binnen de compositie. Om dat zo goed mogelijk te kunnen bereiken gaan we een camera gebruiken met een full frame of groter formaat sensor.  


Daarnaast gaat een groot deel van de film zich in het donker of ’s nachts afspelen, in het ideale scenario ook hoofdzakelijk belicht door kaarslicht, vuur of olielampen. Het wordt dus belangrijk om een camera te vinden die hoge dynamisch bereik heeft, om details aan zowel de lichte als de donkere kant te behouden en in donkere scenario’s niet onnodig veel ruis heeft.

Filmanalyses

Begroting

Notities / doodles

Storyboard

Alleen het begin, gedurende het proces zijn we aan de slag gegaan met de storyboarddagen en hebben we die uiteindelijk gebruikt voor de op set storyboard.

Plattegronden

Referenties

Films

  • The Tragedy of Macbeth
  • The Green Knight
  • Dreams
  • The Pale Blue Eye
  • The Substance
  • The Cabinet of Dr. Calligari
  • Hereditary
  • Stalker
  • High Life
  • Blade Runner 2049
  • Pan's Labyrinth
  • Antichrist
  • EO
  • The Lighthouse
  • The Zone of Interest

Kunst

  • Francisco Goya, Saturno devorando a su hijo 1820-1823
  • Michelangelo, De schepping van adam 1511
  • Hieronymus Bosch, De tuin der lusten 1480-1490


Muziek

  • The Smile, Friend of a friend 2024
  • Queens of the stone age, I appear missing 2013

Beeldexperimenten

16/12/2024

Sensorformaat 01

Oriënterend beeldexperiment naar het verschil tussen een Super 35 sensor en full frame sensor. Met kleine S35 lenstest op full frame.

Binnen Déjà Vu uiteindelijk een belangrijk experiment in verband met de nadruk op het grootse en ruimtelijke van Stefans wereld.

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

17/12/2024 

Bos 01

Met het oog op het project Deja Vu en Op de Grens van Niets naar het bos gegaan, om te experimenteren met een vluchtscene, gekleurde mist en een eerste gradingversie.
Voor de gekleurde mist is in het eerste deel een gel gebruikt voor de lens, het tweede deel digitaal. Verder gezocht naar de sfeer van het grauwe bos, de impact die het groen bruine van het bos heeft op de kleding en een ruwe test voor een vluchtscene waarin het samenspel tussen chaos en rust voorop staat.

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

04/01/2025 

Rode Gang 01

De rood verlichte gang voor Deja Vu getest, licht van onderen. Lichtbronnen moeten verder uit elkaar staan om een dieper contrast in de ruimte te krijgen. 

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

06/01/2025 

Zwart Wit 01

Kort experiment wat betreft de impact van kleurgels op zwart wit, samen met een verder onderzoek naar verschillende grading methodes binnen zwart-wit, Orthochromatic (afhouden van ultraviolet) en Panchromatic (afhouden van infrarood).

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

11/01/2025 

Kleurovergang 01

Beoogde kleur-monochroom overgang in Deja Vu getest. Daarnaast ontwikkeling van lange - wijde lenzen getest.

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

11/01/2025 

Storyboard V1 

Crowdfundingvideo Deja Vu

 

13/01/2025 

Storyboard V2 

Crowdfundingvideo Deja Vu 

16/01/2025 

Crowdfundingvideo Deja Vu

Crowdfundingvideo die we hebben gedraaid voor Deja Vu. De nadruk die het maanlicht krijgt binnen de huiskamersfeer vind ik te intens, dit is een element wat ik met de uiteindelijke look sterk wil verminderen.

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

23/01/2025 

Colourgrading Deja Vu experiment

Aan de hand van overleg over het kleurenpalet en recente technische nieuwe kennis een aantal verschillende looks uitgeprobeerd met de crowdfundingbeelden.

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

27/01/2025 

Lenzentest 01

Voor de tijdlijn van Eefje in Déjà Vu onderzoek gedaan naar de visuele kenmerken van de Carl Zeiss Distagon lenzen en Leica R lenzen. We zijn op zoek naar de minste imperfecties waarin ik denk dat de kleurrijke flare karakteristieken die de Leica heeft toepassender is bij de kleurrijkere wereld van Eefje. Hierin nemen we de imperfecties binnen de vervormingen van de Bokeh voor lief.

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

 

28/01/2025 

Lenzentest 02

Kort onderzoek naar de bokeh karakteristieken van de Helios 44-2 en 40-2 in combinatie met de open diafragma zoals de lenzen gebruikt zullen worden binnen de reis. Hierin willen we voorkomen dat de lenzen teveel visuele aandacht gaan eisen. 

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

02/02/2025 

Beeldexperiment Cosmos 01

Voor de beginsequentie in Deja Vu zijn we op zoek naar het ontstaan van een kleurrijke cosmos, waar ik samen met Anouk aan de hand van verschillende YouTube video's zijn gaan experimenteren met verschillende technieken om dit te behalen.

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

03/02/2025 

Beeldexperiment Cosmos 02

Aan de hand van het vorige experiment en nieuwe bronnen verder onderzoek, waaruit het resultaat ook aanzienlijk beter is geworden. Nog niet volledig bruikbaar voor het eindproduct maar al wel een hele goede stap de goede richting in.

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

12/02/2025 

Storyboarddag Déjà Vu 01

Aan de hand van de decoupage en het begin van het storyboard samen met Tijn gekeken naar de interieurshots, aan de hand van deze bevindingen wordt de decoupage aangepast tot een definitieve.

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

16/02/2025 

Beeldexperiment 180 Kerker

Adhv de storyboarddag technisch onderzoek naar het uitvoeren van SC27SH01, de 180 graden draai vanaf de trap eindigend op Stefan. Hierin gekeken naar de gimbal als alternatieve optie mocht een steadycam zulke beweging niet kunnen maken.

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

20/02/2025 

Recce Déjà Vu

Afgelopen 3 dagen met alle heads op locatiebezoek gegaan in Fillièvres en omstreken, waar we verschillende locaties hebben gevonden en naar de interieurindeling hebben gekeken voor de draaidagen. Dit zijn alle onbewerkte beelden.

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

26/02/2025 

Storyboarddag Déjà Vu 02

Vandaag alle exterieur momenten op een paar na met Tijn uitgeprobeerd en vastgelegd. Hier zijn we bijvoorbeeld ook gaan kijken naar een alternatieve manier om de man met de gitaar vast te kunnen leggen, aangezien de gekozen acteur toondoof is. 

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

10/03/2025 

Lichttest

Samen met de gaffer Daisy Stout samen gaan experimenteren met verschillende looks, gels en lichtkwaliteiten. Hierin zijn we uitgekomen op een steel green gel voor het maanlicht en een verloop van maan - kaar - schaduw voor de avond en nachtfragmenten.

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

11/03/2025 

Witte kaarsen

Voor het effect van de kerker gaan kijken naar de kleurtemperatuur benodigd om de witte kaarsen in de kerker te kunnen krijgen. 

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

Productie

Reflectie

Na 5 vermoeiende maar zeer bevredigende dagen met een geweldig team hebben we een eindresultaat waar ik meer dan trots op kan zijn, maar nooit had kunnen bereiken zonder het team. Ik denk de kracht en professionaliteit van alle departementen schitterend samenkomen tot één ruwe, bitterzoete werkelijkheid. 

Groeimomenten:

- Tijdens het draaien heb ik voor mijn gevoel goed kunnen afstemmen wanneer ik juist bij mijn eigen keuzes moest blijven en wanneer input van buitenaf een hele waardevolle toevoeging was. Hierin heb ik ook moeten leren dat je bij sommige personen écht voet bij stuk moet houden.


Verbeterpunten:

- Aansturen van mijn teamleden. Ik moet gaan leren om effectief te communiceren wat ik nodig heb om mijn visie tot waarheid te kunnen maken, zowel creatief als praktisch. Evenals niet eigenwijs zijn en taken uit handen geven.

Verassingen:

- Ik ben in het algemeen verrast door de kwaliteit van het eindresultaat. Ondanks de maanden aan beeldexperimenten, onderzoek en voorbereidingen had ik nooit verwacht dat het beeld er zo karakteristiek en gelaagd uit zou komen. Met name mijn gaffer Daisy heeft hierin een grote ondersteunende rol in gespeeld. 

Dailies

Draaidag 01/05

Draaidag 02/05

Draaidag 03/05

Draaidag 04/05

Draaidag 05/05

Artemis

Tijdens de productie heb ik gebruik gemaakt van Artemis om de exacte lens en camerapositie makkelijker te kunnen bepalen op voorhand, maar ook om zo mijn visie beter naar Tijn of Daisy te kunnen communiceren wanneer er bijvoorbeeld veel afstand was of vooruit gewerkt moest worden.

Post-productie

2025-04-08

Grading Test V0

Feedback montage

V1

* Mag veel meer rust tussen scene 2 eefje en scene 3 vuur, voelt nu alsof je van scene naar scene aan het sprinten bent (timing voice over en cosmos beelden zullen hier ook bij helpen?)
* Andere take brief stempelen (3min?)
* Blik naar in het vuur gooien werkt lekker, mag meer rust weer aan het einde
* Begin mag je de controle echt nog goed voelen, laat de kijker het werk doen om de informatie te verzamelen
* Mis nog de loop terug naar de tafel, is wel een belangrijk startpunt voor het afbrokkelen
* Opbouw in cutsnelheid werkt goed in de chaos (abcd scenes), mag nog veel vrijer in montage genomen worden
* Deur transitie wordt nog een leuke uitdaging om te matchen
* Ga kijken naar of het werkt om scenes misschien om te draaien, die van eefje in de verte en stefan die langsloopt voelt misplaced
* Shot van eddie in het bos kan niet ivm de schoenen
* Impact van het grijpen naar de keel mag groter
* Shot met het bundeltje in de voorgrond voelt te handheld, zou een stijlbreukje zijn, mist de beat met de muziek
* Van bundeltje vuur naar bundeltje bloed werkt heel vloeiend
* 180 shot moet nog geflipt worden
* Kerkerscene proberen gevarieerder te maken, misschien het aanloop tot omkijk shot intercutten met het en profile shot? Zodat je niet 2x eenzelfde soort shot krijgt met het water inlopen en pezige man zien
* Einde even kijken of je het closeje erin houdt, anders misschien eindkader vd close naar het wide?
* Verder werkt het einde wel heel fijn zo

V2

- Ik zal de ruwe beelden v/d cosmos doorsturen
- Bij het hypnose moment ben ik hem even kwijt, weet alleen niet waarom het zo voelt
- Verloop van controle is beter voelbaar dan in V1
- Chaos is echt top bij de ABCD scenes
- Je zou bij Eefje haar line in het donker de aspect ratio langzaam kunnen versmallen tot 4:3 misschien, weet niet of dat er gimmicky uit gaat zien
- Schuin door dorre veld moet nog gecroppt worden
- Overgang van reis - lijk - pezige man - bos in lopen voelt nu een stuk soepeler
- Close up van het bundeltje voelt te handheld, als het goed is is daar een betere take van of desnoods kijken of dat een stabilizer werkt, zou een ongemotiveerde stijlbreuk zijn anders.
- Ik mis de confrontatie met de pezige man niet echt, ben wel bang dat je wat info gaat missen maar daar kan audio ook in helpen.
- Ik zou misschien wat meer rust pakken bij stefans reveal in de kerker, dat het niet ondersteboven is stoort me niet eens maar het “bloed” moet dan wel langer zichtbaar zijn
- We hebben zeker geen shot tussen het omdraaien in de kerker en de cross van het geweer daarna? Voelt namelijk nu heel kort als “reis” maar is niet het eind van de wereld
- Einde werkt heel sterk

V3

2.54: kan deze actie net wat soepeler?
4.04: zit er iets van een warp stabilizer hier? Het lijkt wat wobbly in de achtergrond /ademen als je naar de bovenkant kijkt
5.03 iets inzoomen - job links

Begin is solid, de ramp up voelt natuurlijk en heb het gevoel dat dit echt zijn routine is

8.30 transitie kunnen we in de grading nog verder helpen maar het zwarte stuk helpt al enorm
10.30 reissequentie stabilizen soms? Of wordt hij dan weer wobbly? Denk niet dat het heel erg is maar ben bang dat het op het grote scherm kan afleiden
13.00 gevecht kan nog intenser, misschien meer jumpcuts en wa tmeer rust in het eerste shot?
14.30 mss fade out en dan in zijn wakker worden jump cutten als je snapt wat ik bedoel? Dan kunnen we het idee dat hij sterft en plots terug tot leven komt sterker overbrengen
15.44 mss is deze titel te lang? Aangezien de andere 2 in 1 of 2 woorden is maar weet zo snel ook niet hoe je dit in het kort kan vangen (nostalgie? Tijd vergaat?)
18.30 goed om hier de focus op stefan te houden
21.10 kan het realisatie moment langer vastgehouden worden? Mss dat het niet hoeft dat jobs actie gewoon te veel afleidt
22.30 deze cut voelt een beetje droog, idk waarom tho